Musik

Velkommen til Musikhjørnet!

Anmeldelse af Robbie Williams ’’Take The Crown’’’

af Iben Rønne

Robbie Williams nye album ‘’Take The Crown’’ udkom den 5. november i år, som hans niende album i rækken. Robbie Williams har taget verdenen med storm flere gange med singler som ’’Let Me Entertain You’’ og ’’Angles’’, som desværre nu ligger adskillelige år tilbage, i den musikalske historie.

Albummet er ligeså smagløst som hans stramme læder jeans og fedtede hår, som passede godt til hans frække og sexede image tilbage i 90’erne.  Hans popmusik er ikke længere en ørehænger alle elsker, snarere popmusik uden substans og indhold.

’’All I Want’’ og ’Candy’’ fra det nye album, leger dog lidt med Robbie’s egen stil og minder meget om hans egen karakter. Sangene er fyldigere og indeholder mere af det sexede blik og den frække attitude, som vi kender fra den gode gamle Robbie. Men legen stopper dog også her, da sange som ’’Into the Silence’’, ’’Not Like The Others’’ og ’’Reverse’’ minder mere om en dårlig efterligning af U2, Coldplay eller et dårligt soundtrack fra en Twilight film. Hans sange mangler originalitet; sangene minder mere om tynd popmusik.

Albummet burde hedde ’’PLEASE Take The Crown!’’ da dette album klart er det værste af alle de han har produceret. Robbie; you’re not a king anymore.

Albummet er mere underholdning og entertainment, end det er seriøsitet og professionelt.  Hans tekster rimer af og til, hvilket nok også er noget af det bedste man kan sige om hans tekster. Robbie er og bliver en performer, med skrigende tøser i korte kjoler der skråler med på hans gamle klassikere som ’’Let Me Entertain You’’, og måske en enkelt omgang fra den boblende ørehænger ’’Candy’’.

Vi på redaktionen giver derfor ’’Take The Crow’’ 1 stjerne ud af 6. Robbies image er forsvundet, og sangene er uoriginale, smagløse og uden personlighed. Selvom et godt nummer eller to sniger sig ind, gør det ikke den store forskel for albummets helhed.

Skærmbillede 2012-12-20 kl. 14.14.28

af Inge Scheel Kelstrup

2013 bliver et spændende år i musikkens navn med masser af store navne. Vi har på redaktionen gjort vores bedste for at finde de 3 mest interessante koncertoplevelser i det kommende år.

Skærmbillede 2012-12-20 kl. 14.21.30

Lil Wayne
Hvis du er til hiphop, er er garanteret et fantastisk show når Lil Wayne d. 13 marts gæster TAP1 i København i selskab med Mac Miller og 2 Chainz. Den amerikanske rapper er kendt for sine enorme sceneshows og meget energiske live-optrædener. Han er desuden på vej med sit tiende album ”I Am Not A Human Being 2”, som udkommer i butikkerne i starten af 2013 inden hans koncert i Danmark. Rapperens seneste album  ”Tha Cartar IV” har solgt mere end 964.000 eksemplarer den første uge på markedet og var det bedst sælgende hiphop-album samme år. Supportnavnene Mac Miller og 2 Chainz er i sig selv store navne og er kendte for numre som ”Donald trump”  og ”I’m different”. Med disse tre stjerner samlet, med Lil Wayne i front, er du garanteret et fantastisk højteknologisk sceneshow med masser af amerikansk bling-bling attitude. Absolut værd at se!

Barbara Moleko

Skærmbillede 2012-12-20 kl. 14.22.24
Er du til det lidt blidere er Barbara Moleko et godt bud. En ny fantastisk kvindeklang                     har indtaget den danske musikscene, og vi modtager hende med åbne arme. Du kender hende garanteret som supportsangeren fra L.O.C. – ”Helt min egen”, hvor vi alle har sunget med på hendes bløde klang. I september 2012 udgav hun sit helt eget album ”Lykken er”, som har fået enormt positiv feedback af pressens musikanmeldere. Med Barbaras glade toner, kan du umuligt gå fra koncerten uden et smil på læben. Hendes koncerter spilles i store dele af landet i det kommende år, så der er ingen undskyldninger.

Depeche Mode

Skærmbillede 2012-12-20 kl. 14.24.40

Det elektroniske popband Depeche Mode kommer til Danmark den 13. juni. Efter en pause fra turnéerne er de nu endnu engang klar til at indtage Parken med deres trettende studiealbum. Skal man dømme efter  tidligere besøg i Parken, kan der forventes et brag af en fest, med et hits som ’Personal Jesus’ og Enjoy the Silence’ og en lang række af bandets andre store hits.

Jounalist, Inge Kelstrup

Koncerter at opleve inden juleferien slutter

21/12 2012 Tønder Kenn Lending Julejam
23/12 2012 Stengade Rubadub
27/12 2012 Vega Tv-2
02/01 2013 Forum Hey Jude teater koncert
04/01 2013 RUST Kaka og det bombastiske broderskab
05/01 2013 Vejle musikteater PLAT
06/01 2013 Vega Trey Songz

Pst…

Perfekt julegave til mor
Gode gamle Tv-2 indtager endnu engang Vega til et brag af en forestilling torsdag d. 27/12. Selvom du måske synes at Tv-2, er ved at være et overstået kapitel, og at Steffen Brandt burde sidde hjemme foran pejsen og lægge kabaler, er der garanteret en sjov og festlig aften i lyden af de gamle klassikere, du garanteret kan synge med på. Desuden er det den perfekte oplevelses gave til din mor, som med sikkerhed vil blive irriterende begejstret. Dette er det oplagte sted at skabe sig og skråle til stemmen er helt væk, der er ikke noget, der hedder pinligt, når man er omringet af småsnalderede middelaldrene kvinder. Absolut en julefavorit.

Skærmbillede 2012-12-20 kl. 14.20.02

af Josephine Møller

Millioner af mennesker verden over går i disse dage og tæller ned – de frygter, at jorden går under i morgen. Og det gør de, fordi de gamle mayaers kalender slutter den 21. december 2012. Så i denne anledning vil vi vende blikket tilbage på de uforglemmelige highlights inden for musikkens verden anno2012. Et år fyldt med op og nedture i form af Awards shows, nye og faldende stjerner.

Kidd ‘flopper og stopper’ hos Clement, d. 19 december 2012

Skærmbillede 2012-12-20 kl. 14.25.56Jeg stopper mens legen er god’…En nervøs (og ikke mindst svedende) Nicolas Westwood stjal overskrifterne, da han gæstede Clements talkshow Januar måned , hvor han med flid fremstammede det ene dårlige argument efter det andet omkring hans pludselig valg om at stoppe i musikbranchen: ’Jeg er meget overrasket over, at folk er så ukritiske, og jeg har det meget svært med ligegyldigheden i projektet’, sagde Kidd om, hvorfor han har valgt at stoppe.

Det er dog kun det såkaldte ’Kidd-projekt’ der bliver lagt i graven, fortæller den 22-årige Nicolas. Nicolas ’Kidd’ Westwood bliver ved med at lave musik fremover og er netop kommet med en ny single ’Fetterline’– dog stadig under navnet Kidd... hmm?

En stjerne er gået bort, 12 april 2012

En af verdens største popstjerner, Whitney Houstens, tragiske død blev annonceret onsdag d. 12. apr. 2012. Med klassikere som ’I will always love you’ og ’I have nothing’  er hendes død ikke blot et stort tab for hendes nærmeste, men også et stort tab for musikbranchen.

‘Op op op op oppan Gangnam Style’, d. 15. juli 2012

Ja, sådan lyder det, når nordkoreanske Psy pumper ud af samtlige højtalere verden over. Med sine 80 millioner hits på YouTube behøver sangen vel næppe mere omtale, men alligevel fortjener den dog stadig sin plads her på listen. Hittet er indtil nu blevet set knap 800 milllioner gange. Dermed har Gangnam Style overhalet selveste Justin Bieber. Stort tillykke her fra redeaktionen, vi er dig (meget) taknemmelige!

Ny amerikansk stjerne er født, Lana Del Rey, d.8 juli 2012

Skærmbillede 2012-12-20 kl. 14.28.21Med sit smukke ydre og melankolske stemme stjal Lana Del Rey alle vore hjerter, da hun sommeren 2012  offentliggjorde sin første single, ’Videogames’. Lana Del Rey – med det borgerlige navn Elizabeth Grant – har gennem hele året formået  at bane  sig vej til tops med sin anderledes og ikke mindst særprægede lyd og ikoniske videoer. Den amerikanske sangerinde har brugt det meste af 2012 på at turnere i hele verden, og hun har fået rosende ord fra for eksempel The Guardian, som skrev: »strålende film-noir-klasse, hendes stemme var fin, og hendes karisma er uden for målestokken«. Lana Del Rey gæster i Falconer Salen d. 12. april 2013.

Gaffa-pris show – en legendarisk bommert i Bremen, d. 7 december 2012

’Det eneste, der ikke må ske, er at alt går galt’. Forventningerne var høje, da det rygtedes, at det anerkendte musikblad Gaffa skulle afholde deres første  live awardshow. Blandt publikum og nominerede var eliten indenfor dansk musikbranche.  Og med komikerne Esben Pretzmann og Rune Tolsgaard  som værter for showet, kunne det umuligt floppe! Eller hvad? Det utænkelige skete – alt, hvad der kunne gå galt, gik galt. Scenetæppet ville ikke gå op, værterne var rystende ringe, og musikvalgene malplacerede . Alt i alt en farlig cocktail, der resulterede i en noget af en vag og mislykket musikaffære.

“Mylo Xyloto Tour”, Coldplay, d. 28 august 2012

Skærmbillede 2012-12-20 kl. 14.29.13

Glæden kulminerede for alvor, da Coldplay  endnu engang meldte deres ankomst i parken d. 28 august 2012 med deres anmelderroste Mylo Xyloto Tour”.

Allerede inden koncertens start boblede begejstringen hos parkens 50.000 gæster, da sætlisten for deres berømte tour blev offentliggjort. De to første sange fra sætlisten

“Mylo Xyloto” og “Hurts Like Heaven” blev foreviget i en næsten berusende stemning præget af lys, lyd, konfetti og fyrværkeri,  der hos mange blev beskrevet som en euforisk og næsten magisk festivitas.

Skærmbillede 2012-12-20 kl. 15.02.30 Roskilde vs SmukSkærmbillede 2012-12-20 kl. 15.02.36

af Benedicte Schiersing

I årtier har Roskilde ubestridt regeret som Danmarks – og Nordens – største, bedste og mest stjernespækkede festival. Festivalen har kapret helt store profiler, som Bruce Springsteen, og nu har de såmænd også fået fingrene i Slipknot – det berygtede heavy metal band, som især er kendt for deres kontroversielle masker med et tydeligt diabolsk præg. Der kan sættes spørgsmålstegn ved, om det er de rigtige kunstnere festivalens klientel taget i betragtning?

På sidste års festival var det de færreste festivalgængere, som havde en interessere i at se Bruce Springsteen optræde. Kunstnere som ham hører vores forældres tid til, hvilket også forårsagede et rekord højt antal af folk over fyrre på festivalen denne dag.

Skærmbillede 2012-12-20 kl. 15.00.19Dette vakte ikke større begejstring blandt beboerne på festivalen. Når stamklientellet er unge, gummistøvlebefængte skabshippier, der en gang om året har chancen for at skeje ud med hyggelig druk med venner, kan Slipknot heller ikke siges at være et oplagt valg. Med hits som ”Wait and Bleed” blev nyheden blev som forventet mødt med megen skepsis: ”Fy for en skefuld!” er blot en af mange reaktioner fra Nærum Gymnasiums elever angående sagen: ”Det er også helt sikkert, at navne som Slipknot vil tiltrække en masse buttede satanister” – Men ingen fordomme selvfølgelig. Dette bringer os videre til Skanderborg-festival bedre kendt som ’Smuk-festen.’ Trods en vis latterliggørelse grundet navnet og logoet, må navnene i år siges at overgå alle forventninger; både Kings of Leon og Avicii gæster festivalen. De to kunstnere må betegnes som uundgåelige, medmindre man har opholdt sig under en sten de sidste par år – ja, sidstnævnte med roterende ’club-hits’ kan faktisk ikke undslippes, ligegyldigt hvor hårdt, der end forsøges, må undertegnede desværre erkende…

Dette leder os frem til spørgsmålet, hvorvidt Roskilde vil kunne overleve, hvis mindre festivaler som ’Smuk’ kan anskaffe kunstnere af den kaliber. Og også hvorvidt Roskilde festivalens ledelse har overlevet sig selv? I hvert fald er der ingen tvivl om Roskilde aka Moderfestivalen her i Danmark, møder flere og flere udfordringer, når der kommer til at opretholde dens status Kan den klare det, eller skal vi til at vende os mod nye græsmarker, når vores årlige musik fix skal stilles? I hvert fald møder den benhård konkurrence fra Skanderborg festivalen.